23 de Maig de 2019

Nombre màxim d'assistents: 200

Amb la globalització la vida s’ha convertit en un problema comú. Que sigui vivible o no ara incumbeix a tota la humanitat sencera. Per això, la globalització de la indiferència ens posa avui en un compromís.

El compromís és un acte de consciència clara que implica vincular-se amb alguna realitat que és exterior. No només depèn, però, de la voluntat. És alhora actiu i passiu, decidit i receptiu. El compromís col·loca el subjecte en un espai d’incomoditat, ja sigui per decisió pròpia ja sigui perquè el compromís ve donat per la mera relació amb l’altre. L’alteritat assigna a la persona la necessitat d’enfrontar-se a una realitat que és exterior i aquest enfrontament implica comprometre’s.

La globalització de la indiferència ens reclama, doncs, la transformació que comporta el compromís: sortir de l’espai conegut, de l’espai de la immunitat, de desplaçar el que s’és o el que es creu ser. El compromís deixa de ser una consciència sobirana i una voluntat autosuficient per passar a ser una realitat on la persona s’hi troba.

Dijous 23 de maig de 2019
L’art i la literatura com a eina de compromís
Xavier ANTICH

Filòsof, escriptor i professor universitari. És professor d’estètica de la Universitat de Girona i president de la Fundació Tàpies.
Doctor en Filosofia per la Universitat de Barcelona, amb una tesi doctoral sobre la Metafísica d’Aristòtil (1997).
És autor de diversos llibres de tema filosòfic, ha traduït diversos filòsofs contemporanis i ha estat l’editor del recull de textos d’Antoni Tàpies En blanc i negre. Assaigs (Galàxia Gutenberg, 2009) i del volum col·lectiu De animales y monstruos (MACBA, 2011). En l’actualitat col·labora a la secció setmanal El racó de pensar, compartida amb David Fernàndez d’El matí de Catalunya Ràdio.