25 de Març de 2020

INTERESSOS POLÍTICS I ORDES MILITARS I RELIGIOSOS, SEGLES XII-XX

25 de març i 1 d’abril de 2020

Coordinador: Jaume DANTÍ (Universitat de Barcelona)

La Fundació Joan Maragall, conjuntament amb el Centre d’estudis Històrics Internacionals de la Universitat de Barcelona, la Secció d’Història Medieval i Moderna i la Secció d’història Contemporània de la mateixa universitat, proposen el cicle Política i religió. Interessos polítics i ordes militars i religiosos, segles XII-XX.

L’objectiu del cicle és conèixer les motivacions i les actuacions d’aquelles organitzacions en l’àmbit polític -des de l’època medieval a la contemporània-, per entendre fins a quin punt la justificació religiosa podia legitimar l’acció política i en quina mesura coincidien o discrepaven els objectius d’unes i altres. Constatant, alhora, les aportacions que aquells ordes realitzaren en períodes i àmbits diferents.

S’analitzarà la participació d’aquells ordes en  la conquesta de territori del Principat ocupat pels sarraïns i en l’expansió catalana medieval, les relacions de la monarquia hispànica amb els ordes militars en els segles XVI, la confrontació entre el regalisme borbònic i els Jesuïtes en el segle XVIII i la singularitat de l’actuació dels Quàquers en la Guerra Civil espanyola. Fets i moments diferents on s’interrelacionen política i religió, dues constants que també arriben al nostre temps.

Dimecres 25 de març de 2020 (SUSPÈS)
Regalisme i política il·lustrada. L’expulsió dels Jesuïtes

Dr. Cayetano MAS GALVAÑ (Universitat d’Alacant)

Catedràtic d’Història Moderna al Departament d’Història Medieval i Moderna de la Universitat d’Alacant. Les seves línies d’investigació s’han centrat en l’estudi de les implicacions culturals i polítiques de la Il·lustració i el primer liberalisme a Espanya, així com en l’edició de fonts historiogràfiques. A partir del seu interès pels aspectes culturals, els seus últims treballs se centren en l’anàlisi de les fonts, les actituds socials, la gestió i les conseqüències dels desastres naturals ocorreguts durant l’Edat Moderna. En l’actualitat és membre de el Grup de Recerca en Història i Clima de la UA.

Dimecres 1 d’abril de 2020
Els Quàquers a la Guerra Civil espanyola

Dra. Rosa SERRA SALA

Professora i historiadora. Es va implicar en un projecte per recollir les experiències de gent gran que en la seva infantesa havia sobreviscut a la Guerra Civil Espanyola, explorant el sofriment dels infants durant aquell període. A partir d’aquest treball es va interessar pel rol dels quàquers en aquest període i emprengué la seva investigació sobre aquesta comunicat religiosa que va donar lloc a la seva tesi doctoral i a un llibre posterior (Entre dos focs, Gayata Ediciones, 2009). Al llarg de la història, els quàquers han intervingut i ajudat discretament en zones en conflicte d’arreu del món durant temps difícils.

Organitzen la Fundació Joan Maragall, el CEHI i les seccions d’Història Medieval i Moderna i  d’Història Contemporània de la UB

Lloc: Sala Gran de  la Facultat de Geografia i Història (Montalegre, 6 – Barcelona)

ENTRADA LLIURE