11 de Desembre de 2017

En col·laboració amb la UPF School of Management

Objectius

A les criatures els fa por la foscor. Tant com a moltes persones els fa por el canvi, el que és desconegut, el dolor, la mort. Són les pors que hem tingut sempre. O canvien, les nostres pors? Són pors que ens acovardeixen fins a immobilitzar-nos? O són pors necessàries perquè, prudents, puguem sobreviure i continuar endavant? En aquesta primera part del cicle ens preguntarem per la por a l’apocalipsi o al dolor, per la base biològica de la por i per com s’ha projectat al cinema, fins a esdevenir un gènere, o diversos, dins de la pantalla, i potser també fora…

Les sessions s’impartiran durant cinc dilluns de 19h a 21h

Dilluns, 13 de novembre de 2017
Obertura. Entre la covardia i la temeritat: algunes aproximacions a la història de Pere Sense Por
Oriol IZQUIERDO

Professor de literatura i humanitats a la Facultat de Comunicació Blanquerna (Universitat Ramon Llull). Ha estat director de la Institució de les Lletres Catalanes, editor i ha exercit la crítica literària en diversos diaris i revistes. És autor del llibre de poemes Moments feliços (2008) i un dels responsables de la nova museografia de Vil·la Joana – Casa Verdaguer de la Literatura.

Dilluns, 20 de novembre de 2017
La por i la fi de la història
Armand PUIG i TÀRRECH

Prevere, doctor en Ciències Bíbliques per la Pontifícia Comissió Bíblica (Roma, 1984). Rector de l’Ateneu Universitari Sant Pacià des del 2015. Professor de Nou Testament de la Facultat de Teologia de Catalunya (AUSP), de la qual ha estat degà (2006-2015). Ha escrit nombrosos articles i llibres sobre temàtica bíblica, com ara Jesús. Un perfil biogràfic (2004), traduït a set llengües, La Sagrada Família segons Gaudí (2010) i Els evangelis apòcrifs (2010 i 2015).

Dilluns, 27 de novembre de 2017
La por al dolor: la negació de la malaltia i de la mort
Cristina SÁNCHEZ-MIRET

Doctora en Sociologia, professora del departament d’Empresa de la Universitat de Girona, s’ha especialitzat en la investigació sobre la desigualtat social relacionada amb el gènere, l’edat i la classe social. Ha estat directora de l’Enquesta Panel de Desigualtats Socials (Fundació Jaume Bofill) i membre dels consells assessors del Pla Nacional de Joventut i de la Reforma Horària de la Generalitat de Catalunya. És col·laboradora habitual de diversos mitjans de comunicació.

Dilluns, 4 de desembre de 2017
La por en la natura. Biologia i psicologia de la por
Regina LÓPEZ

Graduada en Psicologia i doctora en Neurociència per la Universitat Autònoma de Barcelona, va centrar la seva recerca en la conducta animal, en temes com ara la psicogenètica de la por i l’ansietat en rosegadors. Actualment és la coordinadora del programa de recerca de la Unitat d’Excel·lència María de Maeztu del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la Universitat Pompeu Fabra.

Dilluns, 11 de desembre de 2017
La por com a gènere: gòtic, terror, gore
Joan BURDEUS

Graduat en filosofia per la Universitat de Barcelona i en comunicació audiovisual per la Universitat Ramon Llull, és periodista i guionista. Col·labora amb la revista digital Serielizados i com a guionista freelance per a diverses productores. Actualment és redactor en cap i director de continguts de la sèrie documental Lògic, arxiu cultural, que s’emet per Betevé. És redactor i responsable de la secció “Pantalles” de la revista digital Núvol.com