26 d'Abril de 2017

Fundació Joan Maragall, CEHI i les seccions d'Història Medieval i Moderna i d'Història Contemporània de la UB

Objectius

La Fundació Joan Maragall, conjuntament amb el Centre d’Estudis Històrics Internacionals de la Universitat de Barcelona, la Secció d’Història Medieval i Moderna i la Secció d’Història Contemporània de la mateixa universitat, proposen el cicle Poder polític i religió. Entre l’entesa i el conflicte. L’objectiu és oferir una panoràmica de com el poder polític, en quatre períodes distints, integra i/o combat la diferència religiosa en el si de la societat. Tot i la diversitat dels temps, de les circumstàncies i dels protagonistes, es poden observar en tots els casos moments de complicitat i altres d’enfrontament segons convenia i convé als poders establerts.

Aquesta ambivalència és la que s’analitzarà entorn de la comunitat jueva a la Catalunya baixmedieval; en la política de la monarquia hispànica en relació a la població morisca; en el conflicte entre catòlics i protestants a l’Europa del segle XVII; i en la difícil conjugació entre democràcia i poder islàmic en països musulmans a les primeres dècades del segle XXI. En el moment present, el coneixement històric pot ajudar a interpretar algunes de les causes i de les falses justificacions de la conflictivitat que malmet tants racons del món.

Dimecres, 26 d’abril de 2017
Democràcia i poder islàmic. Relacions entre musulmans a l’Àfrica mediterrània i a l’Orient Mitjà (s. XXI)
Òscar MONTERDE (CEHI-UB)

Coordinador: Jaume DANTÍ