15 d'Octubre de 2019

Nombre màxim d'assistents: 15

Donatiu general: 120 €
Donatiu menors de 35 anys: 90 €

EL BLAQUERNA I EL LLIBRE D’AMIC E AMAT DE RAMON LLULL: INVITACIÓ A UNA AVENTURA ESPIRITUAL TRANSFORMADORA

A càrrec d’Albert SOLER

Amb aquest taller -limitat a 15 assistents- volem donar l’oportunitat d’aprofundir en grans obres, des del punt de vista del diàleg fe i cultura, propi de la Fundació.

El Romanç d’Evast e Blaquerna és una novel·la desmesuradament exagerada: explica la història d’un noi que es converteix en el motor d’una renovació universal (ni més ni menys!). I, tanmateix, Ramon Llull no era un babau somniatruites: se sabia limitat però alhora amb una creativitat desbordant que atribuïa a una gràcia divina; coneixia molt bé el món en què vivia; no va deixar mai de confrontar-se amb la realitat, no es va cansar mai d’adaptar els seus procediments i les seves estratègies a les realitats que l’anaven interpel·lant. El que Llull pretenia amb el Blaquerna ―i amb el Llibre d’amic e amat, que en forma part― és convidar el lector a emprendre una aventura espiritual com la del protagonista de l’obra. Aquest taller proposa una lectura meditativa de les dues obres; una lectura atenta, pausada i recurrent dels textos, amb la voluntat de deixar-se’n interpel·lar.

Dimarts 15 d’octubre de 2019
Com llegir el Blaquerna avui: actitud, estratègies, possibilitats i eines

Dimarts 19 de novembre de 2019
Blaquerna, Llibre I: Evast i Aloma, el món dels laics. Llibre d’amic e amat (1)

Dimarts 17 de desembre de 2019
Blaquerna, Llibre II (1): l’abadessa Natana, la dona realitzada. Llibre d’amic e amat (2)

Dimarts 21 de gener de 2020
Blaquerna, Llibre II (2): l’ermità Blaquerna, un camí iniciàtic. Llibre d’amic e amat (3)

Dimarts 18 de febrer de 2020
Blaquerna, Llibre III: el bisbe Blaquerna i el món urbà. Llibre d’amic e amat (4)

Dimarts 17 de març de 2020
Blaquerna, Llibre IV: el papa Blaquerna i la dimensió universal. Llibre d’amic e amat (5)

Dimarts 21 d’abril de 2020
Blaquerna, Llibre V: l’ermità Blaquerna i la mirada contemplativa. Llibre d’amic e amat (6)

Albert SOLER, és professor titular de literatura catalana medieval a la Universitat de Barcelona. S'ha especialitzat en la literatura catalana del segle XIII; sobretot, en Ramon Llull i en la seva tradició manuscrita. És autor de les edicions crítiques del Llibre de l'orde de cavalleria (1988), del Llibre d'amic e amat (1995, 2012), del Romanç d'Evast e Blaquerna (2009, en col·laboració amb Joan Santanach) i del Llibre de contemplació en Déu (2016, en col·laboració amb Antoni I. Alomar, Montserrat Lluch i Aina Sitjes). Ha publicat el llibre Ramon Llull as a Vernacular Writer: communicating a New Kind of Knowledge (Londres: Tamesis, 2016), juntament amb Lola Badia i Joan Santanach. Ha publicat articles especialitzats a revistes com Caplletra, Estudis romànics, Llengua & Literatura, Studi medievali, Studia lulliana, Traditio. Ha participat en diversos projectes de recerca dirigits per Lola Badia i Anthony Bonner. És magister de la Maioricensis Schola Lullistica de Palma, des d'octubre de 1989. És membre del consell de redacció de la revista Studia Lulliana des de 1994 i del Consell Assessor de Els Nostres Clàssics des de 2004. Des de 2008 és el director d'edició del Patronat Ramon Llull, que publica la Nova Edició de les Obres de Ramon Llull. Coordina, juntament amb Lola Badia, la Base de Dades Ramon Llull de la UB. Dirigeix el Nou Glossari General Lul·lià. De 2009 a 2013 ha estat director del Departament de Filologia Catalana de la UB.