20 de Desembre de 2018

Nombre màxim d'assistents: 15

Donatiu general: 120 €
Donatiu menors de 35 anys:

LA COMÈDIA DE DANTE: UN MISSATGE PER A TOTA LA HUMANITAT

A càrrec de Rossend ARQUÉS

Sempre intentant cercar nous formats, des de la Fundació Joan Maragall organitzem un nou model d’activitat, anomenat “Taller de lectures”. Amb aquest taller –limitat a 15 assistents–   volem donar l’oportunitat d’aprofundir en grans obres, sempre des del punt de vista del diàleg fe i cultura.

Dante Alighieri (Florència 1265 – Ràvena 1321) és un dels poetes cabdals de la literatura universal. Autor de la Vida nova, una obra que barreja poesia i prosa, i de diversos tractats respectivament de filosofia (Convivio), lingüística (De Vulgari Eloquentia) i teoria política (Monarchia), a més de molts altres obres poètiques, va dedicar gran part de la seva vida a escriure la seva obra mestra la Comèdia, que és també un referent literari universal per la capacitat permanent de parlar a tota la humanitat. El seminari pretén ser un diàleg amb els participants entorn a alguns dels temes centrals de l’obra i el pensament del poeta florentí: el llenguatge poètic (el mitjà més adequat per evocar Deu),  el viatge a l’altre món, l’ordre moral del més enllà, el desig (motor de tota recerca poètica transcendent), la passió política i l’exili i finalment la llibertat (entesa com lliure arbitri) que té en l’amor el fonament i la fita última.

20 de desembre de 2018
17 de gener de 2019
14 de febrer de 2019
14 de març de 2019
25 d’abril de 2019

Rossend ARQUÉS ensenya literatura italiana a la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha impartit classes a les Universitats de Venècia, Cagliari, Pàdua i Trieste. Ha publicat nombrosos articles sobre autors italians de tots els temps, però especialment en Cavalcanti, Dante, Petrarca, Leopardi i Goldoni. Actualment coordina una xarxa d'investigació sobre "Dante i l'art". Co-dirigeix ​​les revistes "Quaderns d'Itàlia" i "Dante i Art" i pertany als comitès de redacció o científics de diverses publicacions. Va fundar la SCED (Societat Catalana d'Estudis Dantescos) de la qual n’és president, i  és membre de la junta de l'Institut d'Estudis Medievals. Ha publicat juntament amb altres estudiosos l’edició del Libro de las canciones de Dante (Akal, 2014) i actualment està treballant en l’edició de la poesia de Cavalcanti i en l’edició comentada de Comèdia de Dante. Ha traduït diversos autors italians i francesos (Petrarca, Vico, De Sade, Leopardi, Sciascia, Tomasi di Lampedusa, etc.). És autor del diccionari català-italià (en dos volums: Barcelona 1992 i 2002) i coautor, amb Adriana Padoan, del Gran Diccionari Espanyol (GDS) (Zanichelli, Bolonya, 2012).

Descarregar programa