Veure versió online
FJM
Pensament jueu contemporani gener 2022
MONOTEISME I RESPONSABILITAT. EL PENSAMENT JUEU CONTEMPORANI D´EMMANUEL LEVINAS, HANS JONAS I FRANZ ROSENZWEIG
Sovint usem la metàfora que la nostra cultura occidental es basa en un trípode constituït per la tradició bíblica, simbolitzada per la ciutat de Jerusalem, la tradició greco-romana, simbolitzada per Atenes, i la seva síntesi -no exempta de tensions ni d’apories- que realitzaren els pensadors cristians de l’edat mitjana, simbolitzada per Roma. Som hereus d’aquesta gran aventura, cultural i espiritual alhora, que ha estat posada àmpliament en qüestió pels pensadors il·lustrats i, posteriorment, pel anomenats mestres de la sospita dels segles XIX i XX, Marx, Nietzche i Freud.

Avui, a inicis del segle XXI, i amb un rerefons cultural ben diferent, que podem identificar com postmodern, tecnocientífic i amenaçat per la crisi ecològica i la sostenibilitat del futur de la humanitat, acostar-nos a la revisió que de tota aquesta evolució postmetafísica s’ha realitzat des del pensament jueu contemporani, directament nodrit de la tradició bíblica de l’Antic Testament, resulta particularment interessant per a la nostra reflexió actual.

Amb aquest cicle, que abordarà una presentació general de la panoràmica del pensament jueu contemporani, i proposarà una primera aproximació a tres de les seves figures més importants, Emmanuel Levinas, Hans Jonas i Franz Rosenzweig, la Fundació Joan Maragall es suma al necessari diàleg interreligiós que ens cal realitzar des de totes les instàncies.

Recollint el testimoni d’experiències tan lloables com l’Entesa judeocristiana, volem presentar des d’una perspectiva filosòfica, la particular relació familiar dels cristians amb el món hebreu, i col·laborar a fer realitat l’aprofundiment en l’amistat judeocristiana de la qual tant ens parla el Papa Francesc.

Activitat coorganitzada amb la Universidad Menéndez Pelayo de València i l'Amistat judeocristiana de València

_______________________________________
Dilluns 23 de març de 2015

EL OTRO COMO MAESTRO: INTRODUCCIÓN AL PENSAMIENTO DE EMMANUEL LEVINAS
Jorge ÚBEDA

UN PENSAMIENTO DE FRONTERA: LA FILOSOFIA JUDÍA DEL SIGLO XX
Irene KAJON

Dimecres 25 de març de 2015

HANS JONAS: CUIDAR DEL MUNDO. PODER, FRAGILIDAD Y RESPONSABILIDAD
Tomás DOMINGO MORATALLA

FRANZ ROSENZWEIG: NOMBRAR Y DES-NOMBRAR. DE LA REVELACIÓN A LA RESPONSABILIDAD
Olga BELMONTE

Coordinador: Jordi GIRÓ

Hora: de 19h a 21h
Lloc: Auditori de la Fundació Joan Maragall (València, 244 1r – Barcelona)

ENTRADA LLIURE

Amb la col·laboració de la Direcció General d'Afers Religiosos

Reflexió sobre l'actualitat cultural i religiosa del mes
Us recordem que el proper dilluns 16 de març (19h) tindrà lloc la darrera reflexió del trimestre sobre l'actualitat cultural i religiosa, a la seu de la Fundació.

El convidat d'aquest mes és:

JOSEP M. CASASÚS
Catedràtic emèrit de la Uinversitat Pompeu Fabra (UPF)
Membre de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC)

Reenviar a un amicDonar-se de baixa
Fundació Joan Maragall · Cristianisme i cultura
C/ València 244, 2n · 08007 Barcelona
Telèfon +34 93 488 08 88 · fjm@fundaciojoanmaragall.org
Li hem enviat aquest missatge de correu electrònic perquè està registrat per rebre les nostres comunicacions per correu electrònic. No respongui a aquest missatge ja que no podrem atendre'l personalment.

Afegeixi fjm@fundaciojoanmaragall.org a la seva llibreta d'adreces i asseguris de rebre totes les nostres comunicacions.

En compliment del Reglament UE 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 sobre Protecció de Dades de caràcter personal, us comuniquem que les dades que ens faciliteu formaran part d'un fitxer del que és responsable la FUNDACIÓ JOAN MARAGALL, amb domicili a C/ València, 244, 2n, 08007 Barcelona i NIF G59319186.

El tractament d'aquestes dades està destinat exclusivament a la comunicació de les activitats pròpies de la Fundació Joan Maragall, promogudes per la Fundació i/o per col·laboracions, i responen a un interès legítim de l'entitat i autoritzat per la normativa vigent.
Les dades personals es conservaran durant un període de sis anys en conformitat amb la normativa comptable i, quan sigui necessari, durant deu anys segons la normativa de prevenció de blanqueig de capitals.

Podeu accedir a les vostres dades personals per exercir els drets que teniu d'oposició, de rectificació o cancel·lació d'aquestes mitjançant un correu electrònic a fjm@fundaciojoanmaragall.org. Les vostres dades seran utilitzades per enviar la informació de la Fundació Joan Maragall i efectuar la gestió administrativa corresponent. En aquest sentit us manifestem el nostre compromís a realitzar-ne un ús responsable i confidencial.

Informació específica per a Promotors de la Fundació Joan Maragall
El tractament de les vostres dades personals com a Promotors de la Fundació Joan Maragall deriva de la gestió administrativa necessària amb l'acord compromès.
Les dades facilitades a la Fundació formen part del nostre fitxer de dades protegit i només es cedeixen el nom i l'adreça postal a l'empresa contractada per la tramesa de les publicacions. Així mateix, les dades bancàries es trameten a l'entitat bancària amb la qual treballa la Fundació per fer el càrrec un cop l'any o segons el període acordat prèviament.

Aquest missatge i qualsevol document que porti adjunt, si escau, són confidencials i destinats únicament a la persona o entitat a qui han estat enviats.