18 d'Abril de 2018

DE L’ESTAT CONFESSIONAL A L’ESTAT LAIC

Coordinador: Jaume DANTÍ (Universitat de Barcelona)

Dimecres 18, 25 d’abril, 2 i 9 de maig de 2018

La Fundació Joan Maragall, conjuntament amb el Centre d’Estudis Històrics Internacionals de la Universitat de Barcelona, la Secció d’Història Medieval i Moderna i la Secció d´Història Contemporània de la mateixa universitat, proposen el cicle Política i religió. De l’Estat confessional a l’Estat laic. L’objectiu del cicle és oferir l’evolució de la relació entre el poder polític i la religió en la conceptualització i configuració dels estats des de l’Antiguitat al moment present. Es tracta d’una relació que ha anat des de la plena coincidència a l’estricte separació, tenint en compte, però, la diversitat de situacions i de temps en els que s’han produït els canvis en diferents territoris de l’Europa occidental.

S’analitzaran aquestes relacions en l’oficialització del cristianisme en el Baix Imperi romà; en el marc de la lluita pel control del poder en el món feudal; en la construcció dels l’estats, que d’una banda cercaven la uniformitat religiosa i de l’altra coincidia amb la divisió entre catòlics i protestants; i en els canvis que comportà la implantació del liberalisme en tots els àmbits (econòmics, socials, polítics i de pensament), fins a la declaració d’estats laics o aconfessionals. L’aprofundiment en les relacions entre el poder polític i la religió pot contribuir a una millor interpretació de l’actualitat on conviuen la secularització i la diversitat religiosa.

Dimecres 18 d’abril de 2018
Poder polític i oficialització de la religió a l’Antiguitat
Carles BUENACASA (Universitat de Barcelona)

Dimecres 25 d’abril de 2018