Carta de Pentacosta

Benvolgudes amigues i benvolguts amics:

A començament de Setmana Santa els vam enviar una carta de salutació, en circumstàncies especialment inquietants per a tots, tot just començat el confinament per la pandèmia de la Covid 19. També els vam fer arribar unes reflexions i propostes molt oportunes sobre Cristianisme en temps de pandèmia, que ens va fer arribar el teòleg txec Tomás Halik -a qui hem sol·licitat que doni la conferència inaugural del curs 2020-2021, a mitjan octubre-, i un resum de les quals va ser publicat per La Vanguardiael diumenge 3 de maig.

Ja som a tocar de Pentecosta: com han passat els dies, i que durs han estat per a molts i que difícils seran encara! D’entre els dons de l’Esperit Sant, quina falta ens fan, especialment, saviesa, enteniment, ciència i fortalesa, per superar el millor possible aquestes circumstàncies i ajudar els qui n’han quedat més tocats que nosaltres!

Esperem que estiguin tan bé de salut i d’ànims com els sigui possible, segons el que els hagi tocat viure personalment i familiarment. En el cas que hagin patit alguna maltempsada especialment dolorosa, ho lamentem, els desitgem coratge i esperança, i els acompanyem des de l’esperit.

Han estat dos mesos excepcionals, socialment trasbalsadors, que donen per a moltes reflexions, de l’àmbit íntim –les experiències emocionals, intel·lectuals i espirituals d’aquest temps de confinament a casa mentre a fora s’expandia la malaltia i avançava la primavera: quin contrast!-, fins a les dimensions socials –el nombre de morts i de malalts, l’esforç de metges, infermers i cuidadors, el trontollar de l’economia, de l’educació, de les llibertats-, passant per l’àmbit religiós –temples tancats, cerimònies televisades des de temples coneguts però buits d’assistents i amb molt de públic des de casa, esforç assistencial, preguntes sobre Déu, la natura i la societat-, i les noves prestacions  de les xarxes informàtiques –videotelefonades, videoconferències, concerts, pel·lícules, entrevistes, visites virtuals a museus i ciutats, …: un desbordament, per als qui hi han tingut accés i s’hi han sentit interessats. Entre les reflexions molts diverses que han arribat d’arreu, esmentem un llibre imminent del Papa Francesc, La vida després de la pandèmia, que probablement els interessarà.

A la Fundació Joan Maragall, hem hagut de cancel·lar els actes públics anunciats i endarrerir, fins no sabem quan, els previstos, però hem continuat les activitats internes, per videotrobades –reunions de seminaris (patrimoni sacre, ciència i fe, història…), els tallers de lectura sobre el Blaquerna i el Llibre d’amic i d’amat de Ramon Llull i sobre els Quatre quartets de T. S. Eliot, preparació de publicacions…

Esperem que dintre de poc, al llarg d’aquest mes de juny, els Promotors puguin rebre un número de la revista Qüestions, un volum de la col·lecció Cristianisme i Cultura, amb un aplec de part dels articles publicats per Lluís Duch a la revista Qüestionsdurant molts anys, i un Quadern. Per a començaments d’octubre, tenim prevista la realització de l’Aula Joan Maragall –una de les activitats internes habituals de la Fundació, que aquest any serà impartida per la teòloga Lucía Ramon, de València, que farà una comparació del feminisme religiós i el feminisme laic–, i la conferència inaugural, a càrrec del teòleg txec Tomáš Halík.

Per la nostra banda els anirem mantenint informats com és habitual i a través d’uns vídeos, que hem anomenat “píndoles reflexives”, com el que els adjuntem a continuació, amb l’objectiu de mantenir el contacte i compartir la reflexió que la Fundació va portant a terme.

Anirem reprenent les activitats públiques al ritme i en les condicions que ho aconsellin les autoritats sanitàries i el discerniment de la prudència. Mentrestant, els desitgem que puguin anar recuperant el contacte directe amb la família i els amics, i amb la natura, en aquest moment tan exuberant en els jardins, els parcs, els boscos i els camps.

Ben cordialment,

David Jou
President

Carta de Setmana Santa

Benvolgudes, benvolguts:

Des de la Fundació Joan Maragall, amb les activitats hivernades per confinament, i des de les circumstàncies sanitàries i econòmiques tan dures que estem vivint, els saludem ara que és a prop l’inici de la Setmana Santa.

Quina Quaresma tan dura per a tots plegats! Com tardarà encara la Pasqua de la salut i de la prosperitat, encara que ja sigui propera la Pasqua de la Resurrecció i de l’Esperit! Ens colpeix llegir notícies sobre tantes morts en solitud, sense la possibilitat d’acompanyament de cap persona estimada o propera; sobre tanta gent gran en residències en condicions extremes, amb cuidadors malalts i sense l’escalf de cap visita; sobre tanta gent que va perdent la feina. Que proper se’ns fa –pel als qui tinguin ganes o ocasió de pensar-hi– la desolació de l’abandonament del Divendres Sant, i la impotència dels acompanyants al peu de la Creu! Setmana Santa amb esglésies tancades, sense altra celebració que la que vulguem fer lliurement en el nostre pensament i el nostre cor, potser amb algun acompanyament televisat o compartit amb altres per xarxa.

Pensem en vostès. Desitgem que estiguin el millor possible, i que tinguin paciència, fortalesa i esperança per superar les adversitats que els puguin afligir. Fe i cultura –la combinació estudiosa i creativa de les quals és l’objectiu central de la Fundació– ens poden ajudar a relativitzar el jo, l’ara i l’aquí, aquests tres grans condicionants de l’experiència, i a tenir una serenitat més esperançada,  una espera menys amarada d’urgència i d’angoixa, i una espiritualitat més solidària.

Rebin des de la Fundació, una salutació cordial, malgrat l’actual encongiment dels ànims

David Jou,
President