20 de Març de 2019

Fundació Joan Maragall, CEHI i seccions d'Història Medieval i Moderna i d'Història Contemporània de la UB

GEOPOLÍTICA, ECONOMIA I RELIGIÓ (SEGLES XI-XXI)

20, 27 de març, 3 i 10 d’abril de 2019

Coordinador: Jaume DANTÍ (Universitat de Barcelona)

La Fundació Joan Maragall, conjuntament amb el Centre d’Estudis Històrics Internacionals de la Universitat de Barcelona, la Secció d’Història Medieval i Moderna i la Secció d’Història Contemporània de la mateixa universitat, proposen el cicle “Política i religió. Geopolítica, economia i religió (segles XI-XXI). L’objectiu és el d’oferir com aquests tres components, en forma de justificacions o de simples interessos, van ser i són presents en gran part de les accions expansives que protagonitzen els estats sobre altres territoris. Si durant segles les iniciatives sortien d’Europa, a partir del segle XX les intervencions han sorgit tant d’occident com d’orient.

S’analitzaran aquestes relacions en el que foren les croades medievals; en l’expansió de la monarquia hispànica cap a Amèrica; en l’interès portuguès i hispànic per ser presents a l’Àsia a l’època moderna; i en els objectius de diferents estats, sobretot de les grans potències, per intervenir en el món àrab. En tots aquests casos i èpoques poder destriar el que forma part de la política i el lloc que ocupa la religió pot ajudar a interpretar millor algunes de les grans tensions actuals.

Dimecres 20 de març de 2019
La confrontació occident-orient (S. XI-XIII)
Dr. Josep HERNANDO (Universitat de Barcelona)

Professor del Departament d’Història Medieval. Catedràtic de la UB.
Membre del Consell Assessor de  la revista Acta Mediaevalia.
Autor de nombrosos articles i publicacions.

Dimecres 27 de març de 2019
L’expansió territorial de la monarquia hispànica al segle XVI
Dr. Xavier BARÓ (Universitat Internacional de Catalunya)

Doctor en Història per la UB. Professor Adjunt de la Facultat d’Humanitats de la Universitat Internacional de Catalunya.
Ha estudiat temes d’història de la cultura, de la historiografia catalana i l’estudi de les missions i temes vinculats a la memòria històrica (sobretot en el cas dels Balcans: Albània). Autor de deu monografies i més d’una quarantena d’articles en revistes especialitzades.

Dimecres 3 d’abril de 2019
L’expansió europea a l’Àsia
Dr. Diego SOLA (Universitat de Barcelona)

Professor i investigador postdoctoral a l’Àrea d’Història Moderna (UB). Doctor en Història Moderna (UB) amb la tesi doctoral La formación de un paradigma de Oriente en la Europa moderna: la Historia del Gran Reino de la China de Juan González de Mendoza.
Autor de nombroses publicacions la seva línia de recerca se centra en les transferències culturals en època moderna, així com en l’etnografia i els missioners ibèrics a Àsia.

Dimecres 10 d’abril de 2019
Geoestratègia i religió en el món àrab (1950-2018)
Dr. Antoni SEGURA (Universitat de Barcelona)

És catedràtic d’història contemporània (UB) i president del Centre d’Estudis i Documentació Internacionals a Barcelona (CIDOB) des de gener de 2017.
Ha estat codirector del Centre d’Estudis Històrics Internacionals (CEHI) de la mateixa universitat. És doctor en història contemporània i s’ha especialitzat en l’anàlisi de conflictes, l’estudi de la dictadura franquista i la transició a la democràcia. És autor i editor de nombrosos llibres, els últims sobre la geopolítica del món arabislàmic i les primaveres àrabs. Col·labora habitualment amb els mitjans de comunicació, on publica periòdicament articles d’anàlisi i opinió.

ENTRADA LLIURE