14 de Juny de 2022

Nombre màxim d'assistents: 200

EL TEMPLE BUIT: LA SECULARITZACIÓ CULTURAL I ESPIRITUAL

El Patronat de la Fundació ha dedicat la seva reflexió interna d’aquest curs a la segona part del Tríptic de la pandèmia, sobre la metàfora del temple buit: entenent el “temple” tant en el seu sentit literal, com en el religiós, però també considerant la buidor psicològica (el temple de la persona) i les buidors i malestars culturals (els temples de la cultura).

És dins d’aquest àmbit que ha convidat Jean-Louis SCHLEGEL —sociòleg de la religió, exdirector de la revista Esprit i, actualment, membre del seu consell de redacció— a pronunciar la conferència de cloenda del curs 2021-2022 per aportar una mirada internacional no només a la situació actual del cristianisme i del fet religiós a Europa, sinó també a com aquesta evolució acusa la situació cultural del nostre país.

Dia: dimarts 14 de juny de 2022
Hora: 19h
Lloc: Auditori de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (Valldonzella, 12 – Barcelona)

Entrada lliure. Aforament limitat
IMPRESCINDIBLE INSCRIPCIÓ PRÈVIA

* La conferència serà pronunciada en francès, hi haurà servei de traducció simultània

Jean-Louis SCHLEGEL és un filòsof, editor, sociòleg de les religions i traductor francès.

El seu camp d’interès se centra en l’evolució de les religions, i particularment de l'Església catòlica, en la societat contemporània. Ha estudiat l’evolució de les pràctiques, la cultura, les institucions, els poders, el paper i el lloc de la religió en les democràcies anomenades “postmodernes”, la relació —i oposició— entre filosofia i teologia, així com els fenòmens socials que impliquen la religió (excessos "sectaris" i qüestions al voltant del fonamentalisme i del laïcisme).

Va ser membre del consell editorial de la revista científica francesa de sociologia de les religions, Archives de Sciences Sociales des Religions, i continua formant part del seu consell científic.

Ha publicat nombrosos articles a Esprit, revista de la qual va ser director, i a altres revistes, i diversos llibres: Religions à la carte  (Hachette, 1995), La Loi de Dieu contre la liberté des hommes. Intégrismes et fondamentalismes (Seuil, 2002), À la gauche du Christ. Les chrétiens de gauche en France de 1945 a nos jours amb Denis Pelletier (Seuil, 2012), Y a-t-il des valeurs chrétiennes? (L’Harmattan 2016, dir. Jean-Luc Blaquart), La Bible expliquée aux jeunes (Seuil, 2017) i Dieu de la Bible, Dieu du Coran (Seuil, 2020, dir. Thomas Römer i Jacqueline Chabbi)

Una part essencial del treball intel·lectual de Jean-Louis Schlegel s’ha centrat en la seva tasca com a traductor de l’alemany. Ha traduït al francès L’Etoile de la rédemption de Franz Rosenzweig amb Alexandre Derczanski (Seuil, 1982 i 2003), Théorie de l'agir communicationnel de Jürgen Habermas (amb Jean-Marc Ferry, Fayard, 1987) i Théologie Politics I i II de Carl Schmitt (Gallimard, 1988).