06 d'Abril de 2016

Objectius

La Fundació Joan Maragall, conjuntament amb el Centre d’Estudis Històrics Internacionals de la Universitat de Barcelona, el Departament d’Història Medieval i el Departament d’Història Moderna de la mateixa universitat, proposen el cicle “Política i religió en els fonaments de la construcció europea”. L’objectiu és el d’oferir una panoràmica sobre les característiques i l’evolució de la relació entre aquests dos aspectes de la realitat històrica, fixats en tres períodes, l’època medieval, l’època moderna i el segle XX, que reflecteixen alguns dels trets essencials del procés de configuració del que s’ha anomenat l’ànima d’Europa.

Les diferències en les circumstàncies, des de la realitat protagonitzada pels monarques carolingis, a la del concepte imperial de Carles V o a la nascuda després de la Segona Guerra Mundial que ens arriba fins el present, poden fer pensar en la inversemblança de qualsevol connexió, però alhora no és menys cert que tots els temps deixen la seva empremta i des d’aquesta perspectiva permeten interpretar el conjunt de la història.

En un temps d’aquest segle XXI on el paper d’Europa resulta cada cop més qüestionat, tant internament com en el context mundial, aprofundir en el coneixement històric és una manera de contribuir a una anàlisi més acurada de situacions i fets que sovint resulten incomprensibles.

Dimecres, 6 d’abril de 2016
DE L’IMPERI CAROLINGI AL SACRE IMPER ROMANOGERMÀNIC
Dr. Antoni RIERA MELIS (UB)

Dimecres, 13 d’abril de 2016