ENTRE CAPITELLS

EL DISCURS ÚNIC DEL CLAUSTRE DE SANT CUGAT

Any de publicació: 2020
ISBN: 978-84-09-25675-4

El claustre romànic del monestir de Sant Cugat té una característica que el fa excepcional: és amb tota probabilitat l’únic claustre romànic existent amb un discurs unitari que recorre tot el circuit del claustre.
Ningú, segons sembla, no ha reconegut aquest tret, tan bàsic per entendre’n el sentit, en el claustre de Sant Cugat, el qual, segons creiem demostrar en aquest estudi, és un claustre rigorosament ordenat (podríem dir molt rigorosament ordenat) segons un únic programa unificador que el recorre tot (i podríem afegir, també, sense ni un sol capitell fora de lloc).

Josep M. Jaumà (Reus, 1938) va estudiar Lletres a la Universitat de Barcelona i va aprendre l’ofici de professor a Liverpool i a Bremen. Fou catedràdic d’institut durant molts anys, inaugurant com a director sis instituts del Baix Llobregat. Recollí l’experiència a Els meus Instituts (1981). Després ha estat professor de Literatura Anglesa a la Universitat Autònoma de Barcelona fins a la jubilació. Ensenyà també a les universitats d’Illinois i de Iasi (Romania). Ha traduït William Shakespeare i alguns dels millors poetes en llengua anglesa del segle XX (Hardy, Yeats, Frost, Graves, Eliot, Larkin). En aquesta col·lecció de Quaderns ha publicat José M. Valverde, lector de Joan Maragall (en dos volums: núm. 68 i 72) i Dietrich Bonhoefer. Cartes des de Barcelona (núm. 81).

Tres obres seves són representades regularment cada any: Maragall a casa (a la casa del poeta), Pedra i sang (al monestir de Sant Cugat) i El màrtir Cugat (al claustre del monestir). Recollí la seva experiència a Etiòpia al llibre Què podem fer?