MARAGALL I AZORÍN

Claret
Any de publicació: 2011
ISBN: 978-84-9846-497-9

En la cruïlla dels segles XIX-XX i gràcies a la concurrència de diversos factors, es va produir un joc de complicitats i, malgrat les reserves, de col·laboracions i coincidències entre els equips literaris de Madrid i Barcelona. Aquest joc, però, no va tenir la continuïtat que prometia. I valdria la pena d'analitzar-lo no sols per raons literàries, sinó també polítiques.

Quan Maragall i Azorín van entrar en relació, el primer era, ja, un escriptor reconegut. (...)

Per contra, José Martínez Ruiz, que encara no habia descober el penja-robes d'Azorín, es trobava tot just en els inicis demolidors de la seva carrera d'escriptor. (...)

Azorín era, el 1900, un escriptor lluitador i desencaixat, que buscava una glòria literària que molts pocs s'atrevien a augurar-li.

Joaquim Molas i Batllori (Barcelona, 1930), ha alternat la docència universitària amb la investigació i divulgació literària. El 1998 li va ser concedit el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes, el 2001 el Premi de la Fundació Catalana per a la Recerca, el 2002 la Medalla d’Or de l’Ajuntament de Barcelona, i un any després, la de la Generalitat de Catalunya. Membre de l’Institut d’Estudis Catalans i de l’Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona, el 2007, va ser nomenat Doctor Honoris Causa per la Universitat de Lleida.