INDAGACIÓ CONTEMPLATIVA PER A L’ERA DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

Any de publicació: 2019
ISBN: 978-84-09-15978-9
Dipòsit legal: B 25.429-2019

La idea d'una intel·ligència sobrehumana ha estimulat la imaginació no tan sols de científics i enginyers, sinó també de filòsofs, novel·listes, cineastes i públic en general. Només cal observar les nombroses pel·lícules que tenen la ia com a tema principal: 2001 A Space Odysee, Blade Runner, Terminator, Matrix, Eva, Her, Ex Machina, Transcendence, etc. En elles podem apreciar com s'explota l'aspecte més controvertit de la ia, i les qüestions que s'hi tracten s'emmarquen en certa manera en una visió de la ia que mostra algunes de les característiques del discurs religiós més mític, en el sentit literal de μῦθος (mythos), és a dir de narració. En certa manera són expressions contemporànies de l'antiga història bíblica que narren la creació a imatge del creador, o són manifestacions mundanes del desig d'assolir la immortalitat, identificant el pensament racional amb allò que se suposa que és específicament humà i transferint-lo a una màquina per alliberar així la ment del cos mortal del qual depèn.

Marco Schorlemmer (Koblenz, 1970) és doctor en Informàtica per la Universitat Politècnica de Catalunya. Actualment és científic titular de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial del CSIC, on és també el cap del departament de Sistemes Multiagent. Amb anterioritat havia estat investigador a la Universitat d’Edimburg.
Recentment ha dirigit el project europeu COINVENT sobre la invenció de conceptes i la creativitat computacional, i ha coordinat la publicació dels llibres Concept Invention: Foundations, Implementation, Social Aspects and Applications (Springer,2018) i Computational Creativity Research: Towards Creative Machines (Atlantis,2015). A més, és coautor de més de 100 articles publicats en revistes científiques i actes de cogressos especialitzats. A banda de la seva activitat professional, Marco Schorlemmer col·labora voluntàriament amb el Meditatio Centre de Londres de la Comunitat Mundial per la Meditació Cristiana, i també en el grup coordinador de la plataforma País Conscient, amb la voluntad de contribuir al conreu de la dimensió contemplativa de la pràctica tecnocientífica.

Quadern en PDF