TRENTA POEMES COMENTATS

Any de publicació: 2022
ISBN: 978-84-09-40830-6
Dipòsit legal: B 10.011-2022

El lector trobarà en aquest Quadern un recorregut per l’evolució literària, intel·lectual i espiritual de Pàmias comentada per ell mateix, amb una visió serena i autocrítica, des dels seus temps de batxillerat i universitat fins a l’actualitat, quan el poeta ha passat la vuitantena: un arc temporal de més de seixanta-cinc anys. El recorregut personal i íntim s’entrellaça amb l’evolució social de la religió i de la cultura al llarg de les diverses etapes. També s’hi entreveu l’evolució dels successius models poètics dominants: el realisme històric, el formalisme, la poesia de l’experiència, el ressò de la transcendència i la pregunta pel paper de la poesia en el món d’avui, tan plural, obert, accelerat, desigual i desconcertat.

Jordi PÀMIAS I GRAU (Guissona, 1938) és autor d’una obra poètica àmplia, depurada i profunda, arrelada en l’observació de la natura, l’alegria de viure i el pas del temps.
Durant trenta anys va exercir de professor de Llengua i Literatura a l’Institut Màrius Torres de Lleida. La seva obra poètica completa ha estat aplegada en sis volums: El foc a la teulada, La nit en el record, Lluna d’estiu, El do de la paraula, Terra, mite, àngel i Ronda dels dies. Cent vint poemes esparsos. Entre els seus títols destaquen, per
exemple, Flauta del sol, Àmfora grega, Narcís i l’altre, Fuga del mil·leni, Terra cansada, Al cor del món o La paraula i el cant. També és autor de l’obra de teatre Camí de mort i dels dietaris Des de la foscor: un dietari dels anys 60, Quadern de tres estius i Déu no té pressa. Ha rebut, entre d’altres, els premis Carles Riba, Vicent Andrés Estellés, Ciutat de Palma, Miquel de Palol, Jaume Fuster, Premi Crítica Serra d’Or, la Creu de Sant Jordi i el Premi Nacional de Cultura; des de 2008, l’Ajuntament de Guissona convoca un premi de poesia amb el seu nom.

Quadern en PDF