Revista "Qüestions de Vida Cristiana"

LA CULTURA

Qüestions de vida cristiana

Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Any de publicació: 2009
Número de pàgines: 158
ISSN: 0214-7769
Dipòsit legal: B. 1.413-1959

Tant si considerem la cultura com el conjunt de 'tradicions i formes de vida' que identifiquen un poble, com si ens referim, més restringidament a la creació artística, la cultura és un objectiu preferent de la nostra reflexió.

En el primer cas, perquè la cultura compartida és el que ens constitueix com a comunitat i ens evita ser una mera juxtaposició d'individus que només poden sobreviure si es defensen i vencen els altres. En el segon cas, el de la cultura artística, perquè la freqüentació de les arts fa més complex i més valuós el nostre món interior, és a dir, el nostre pensament, el nostre sentiment, la nostra sensibilitat i la nostra reflexió. I ens enriqueix perquè les arts a través de les formes -sons, paraules, traços- que ens obren a d'altres sensibilitats, ens expressen el que som i sentim els homes -el que ens és comú- ultrapassant les nostres limitades circumstàncies. És per tot això que dediquem un monogràfic de Qüestions al tema de la cultura: perquè en reconeixem el valor, i perquè en sentim la responsabilitat.

[Editorial]

[El consum cultural a Catalunya. Sergi Mosteiro i Francesc Sala]

Pensament
[Arrels cristianes d’Europa. Alfons Garrigós]
[La bellesa:
ferida i transcendència. Francesc Torralba Roselló]

Església
[Vint anys de la Fundació Joan Maragall: una proposta d’Església al servei de la cultura i l’evangelització del país. Josep M. Carbonell]

Arts i lletres
[La funció de la cultura. Ramon Pla i Arxé]
[La cultura com a resposta. Els requeriments al món cultural per a una nova cohesió social. Vicenç Villatoro]
[La Capella del Santíssim de la Catedral de Mallorca. Teodor Suau i Puig]
[Cultura i gestió cultural. Deu notes. Àngel Castiñeira]

Ciència i tecnologia
[Creure és raonable? L’amplitud de la raó. Lluc M. Torcal]

Diàleg
[Calví. Retrobat i revisat. Daniel Giralt-Miracle]

Economia
[L’economia com a cultura. Quina mena de cultura és l’economia. David Murillo Bonvehí]

Tribuna
[Oliba, comte, monjo, abat i bisbe en el mil·lenari de l’inici del seu abadiat a Ripoll i Cuixà. Antoni Pladevall i Font]

Publicacions
[Publicacions]

Pensament: Pere Lluís Font: La obra del amor. La creación como kénosi. de John Polkinghorne (ed.) || Josep- Maria Puigjaner: Ciutadans del món. Per un civisme de la globalitat de Ricard Lobo
Església: Prim Bertran Roigé: Aportació dels framenors caputxins a la cultura catalana. Des de la fundació a la guerra civil (1578-1936) de Valentí Serra de Manresa.  || Josep M. Rovira Belloso: Ministeri ordenat, ministeri de comunió de Jaume Fontbona.
Ciència i tecnologia: David Jou: Autobiografia de C. Darwin i Els nostres naturalistes de Josep M. Camarasa i Jesús I. Català.
Política:Francesc Torralba: Valors útils per a la Catalunya del futur de Miquel Calsina (coord.)
Diàleg: Daniel Giralt Miracle: Cuarenta años de ecumenismo. Iglesia, sociedad, cultura de  Antoni Matabosch

Mirador
[Mirador]